Lake Tekapo -> Cromwell

13 januari 2013 - Cromwell, Nieuw-Zeeland

Het regent, het regent, de pannetjes worden nat... Het was voorspeld, maar het is toch altijd jammer als je zo wakker wordt. Tijdens het ontbijt lijkt het even iets lichter te worden, en dan trekt het weer dicht. Buienradar laat zien dat het toch niet heel lang meer zal duren.

Als we weer richting Lake Pukaki (Mount Cook, of te wel Koekjesberg zoals de kinderen hem noemen) rijden regent het nog even heel hard, maar bij Lake Pukaki zien we de eerste blauwe gaten al weer komen. Mount cook is compleet van de kaart gewist (een grote wolk), maar de bergrij langs het meer komt al weer aardig in beeld.

We rijden naar Twizel (een stadje dat gebouwd is om de werkmannen van de water-powerplant van Lake Pukaki en Lake Ben Moore te huisvesten; protesten tegen het afbreken na het beeindigen van de werkzaamheden hebben ertoe geleid dat het stadje nog bestaat). Hier staat een aantal oude werkwagens te sier; ernaast een mooie speeltuin. Wat wil een kind nog meer. Het leuke cafe erbij lokt ons voor lunch. Een zeer goede lunch!

Na Omamara besluiten we door te rijden naar Cromwell via de Lindis Pass. Dit is  een prachtige route. Onze mond hing op de grond. Amper een toerist, want het is niet de geijkte route. Prachtige bergen, een soort gorge zonder dat je het riviertje (Lindis river) echt ziet, en alweer veel blauwe lucht ;-) Geweldig.

Onderweg stijgt de temperatuur van 15 (tijdens de regenbui) tot 30 graden. En dat voelen we, als we in Cromwell uit de camper stappen. De eerste gedachte: zwemmen! Dus dat doen we. In het plaatselijke zwembad zwemmen we heerlijk tot 6 uur. We zijn nu in Central Otago. Dit is de provincie van ijskoude winters en snikhete zomers.

Het is warm. We eten laat en weten dat de kinderen toch niet vroeg slapen. Zowel voor als na het eten spelen ze uitgebreid in de speeltuin en op het springkussen. Ze slapen pas om 10 uur...

Uitspraak van de dag: De kinderen kijken Barbapapa. Tom zegt: kijk mama, Lolitha (=de hond) zit achter een andere fruitvogel aan. Het is geen kiwi, maar een andere.

1. Margriet Hülsmann:
    13 januari 2013
    Gisteren en vandaag schijnt hier de zon. 's Nachts vorst en overdag temperatuur rond het vriespunt. Dat blijft nog zo de komende week (zeggen ze). Dus de ijsfanaten zijn al weer in de weer voor de eerste ijsmarathon. Even afwachten welke van de banen de eerste is.....
  2. Frans en margreet hali:
    15 januari 2013
    en nou gaat het gebeuren! Wanaka op 35 km, voor ons de mooiste plek op aarde. Daar hebben we ooit 5 weken gelogeerd. Waar en waarom vertellen we wel als jullie er zijn.
    Alhoewel, eerst de tocht naar Arrowtown en Queenstown is natuurlijk ook prachtig.
  3. Neeltje:
    15 januari 2013