Raglan - dag 5

27 februari 2013 - Raglan, Nieuw-Zeeland

We besluiten om op onze laatste dag nog een bezoek te brengen aan de Waotomo Caves. 7 jaar geleden wilden we ook wel graag, maar toen waren de caves gesloten omdat het veel te veel geregend had. Dat zal nu niet het geval zijn; hoogstens staat er helemaal geen water meer in de grot ;-)

Het is best een stuk rijden, ruim 100 km, dus anderhalf uur. Maar het is prima weer en we gaan op tijd op pad.

Bij de caves kunnen we kiezen uit drie verschillende tochten, 3 verschillende grotten, of een combinatie van 2 of van alle drie. Wij kiezen voor de 'simpele' gloeiwormgrotten, met een wandeltocht en een boottochtje. We lunchen vroeg en om half 1 gaan we de grotten in. Het zijn mooie grotten. Vele formaties, stalagtieten en stalamieten. Wel allemaal wit kalksteen. In Frankrijk hebben wij wel eens een veel kleurrijkere grot gezien. De gids vertelt ons ook dat deze tocht meer voor de gloeiwormen is dan voor de grotten. Desondanks vinden wij deze grot gewoon ook mooi. Daan vindt het halve donker wel een beetje spannend.

Aan het einde van de tocht maken we een boottochtje in het donker. Aan het plafond is het een sterrenhemel van gloeiwormen (Glow Worms). Via de oorspronkelijke ingang van de grot (waar de rivier de grot ingaat) verlaten wij de grot en is onze tocht ten einde.

Voldaan gaan we naar huis. Daan zegt dat hij stokken (stalagtieten), beestjes en bootje heeft gezien. En dus 'in grot zijn wij al gewees(t)', zegt hij nu.

Na het eten gaan we nog even naar het dichtstbijzijnde strand. Nou ja strand... Het is eb, er is een enorme vlakte van... modder met schelpjes, heel veel schelpjes. De helden Tom, Anouk en Joost nemen nog voor de laatste keer een duik in de zee.

En dan rest ons een avond pakken. Krijgen we alles wel mee?