Kaiiwi Lakes -> Pahi

12 december 2012 - Paparoa, Nieuw-Zeeland

Om half 11 vertrekken we. We hebben nog even gekletst met de Nederlanders Dick en Petra, terwijl hun Jip en onze Anouk nog heerlijk samen spelen in de speeltuin.
Wij vertrekken (nog steeds over de Twin Coast Scenic Route) naar Matakohe. In Dargaville kopen we brood en om kwart over 12 komen we in Matakohe bij het Kauri Museum aan. Eerst een boterham en dan naar binnen.
Hier zien we hoe het Northland kaal gehaald is van deze giga-bomen. Het is een soort hardhout pijnboom. De grootste nog levende Kauri hebben we gisteren in het bos gezien. Nu zien we foto's en planken van nog veel grotere voorouders.
Op een muur zijn ringen getekend van al deze reuzen. Die van gisteren is de binnenste (omtrek 13,8 meter; diameter 4,4 meter); de buitenste ring op de muur was van een boom met een omtrek van 26,8 meter; diameter 8,5 meter). Huge. Maar vooral zijn de bomen zo ontzettend oud. Er zijn allerlei boomdelen te zien, planken en meubels. Het is prachtig hout.
Als we weer buiten komen is het half 3. We hebben de keuze uit 4 km of ruim 100 km naar de volgende camping. Dan maar die op 4 km. We komen aan in Pahi (aan de kust bij Paparoa), aan een zeetong, uitzicht op bootjes. Leuk!
Op de camping staat een gigaboom. Niet hoog, maar superbreed en vreselijk grote wortels aan de onderzijde. Het doet ons denken aan een van mama/Margriets foto's uit Argentinië. Het is een soort ficus, die een van de grootste van de wereld blijkt te zijn, en daarom op een soort werelderfgoed lijst staat.
We staan hier heerlijk. Even een rustige middag. Cathrien leest de kinderen een boekje voor over Benthe en Bink. Joost loopt met Tom en Anouk naar het strandje en zij keren terug met ontzettende moddervoeten. Hmmm.
Op tijd eten en op tijd naar bed, want er zijn wat kleintjes een beetje moe.

1. Miep:
    12 december 2012